Spontan fikabuffé och kundhattar

Hej allihopa! Här kommer ett litet inlägg från vår senaste (fysiska) träff med deltagarna i Hållbart Entreprenörskap  + två av våra seminarieledare i programmet. Hållbart Entreprenörskap är ett program hos Upplandsbygd för entreprenörer i vårt område som både vill driva eget och bidra till något större- något som är bra, för både oss människor och planeten. Här kan du läsa mer om programmet, entreprenörerna och själva träffen!

Hej allihopa! Här kommer ett litet inlägg från vår senaste (fysiska) träff med deltagarna i Hållbart Entreprenörskap  + två av våra seminarieledare i programmet.

Mats Thorburn inledde med att påminna oss (än en gång) varför det är så viktigt med samarbete och vi försökte sätta ord och text och bilder på det vi tar ganska förgivet i var vardag- vårt nätverk- som finns runt om oss och som kan vara alla möjliga slags personer. Inte bara dem med direkt koppling till vår verksamhet utan faktiskt alla de som på något sätt är en del av vårt liv. Eftersom att det ”privata” och ”professionella” gärna hör ihop när man är en småskalig entreprenör.

Ibland är det kanske barnvakten eller hundvakten som ger dig den största hjälpen i ditt företag? Eller är det vännen som får dig att slappna av och återhämta dig och processa som ger dig den energin som du inte kan vara utan i ditt företag? Eller är det den driftiga grannen som inspirerar?

 

Såhär kan en nätverkskarta för en liten entreprenör på landsbygden se ut! (Ursäkta suddig bild!)

Vi pratade också om att samverkan kan bygga på olikheter, någon väldigt otippad person kan ge dig och ditt företag andra perspektiv som får dig och din verksamhet att utvecklas. Mats berättade vidare om hur man som många små entreprenörer genom att gå tillsammans kan bli kollegor istället för konkurrenter. Det låter för bra för att vara sant! Men det går. Det har gått att göra på platser väldigt nära oss 🙂

 

Jag fick en bild i mitt huvud och gjorde därefter en liten illustration med text:

 

Sedan pratade Pia Anderson om sina egna erfarenheter, hur hon som egen-företagare kunnat känna sig ensam men fått vara påhittig och finurlig för att hitta de samarbetspartners hon känt att hon velat ha.

”Gå inte genom väggen när det finns dörrar”- Man kanske har en klar idé om hur det ska se ut och vem som skulle passa perfekt som samarbetspartner men är trösklarna allt för höga och svårjobbade är det bättre fokusera om för att hitta dörrarna.

Ha alltid en organisation med dig på din strategiska plan, någon som är din samarbetspartner. Viktigt att ha en gemensam vision med organisationen. (Det kan vara en liten organisation i närheten, det kan vara en kontaktperson på ett större företag, det kan vara en ideell förening på orten, det kan vara en bekant långt borta eller någon som du får hästgödsel av till dina odlingar ;))

Agenda2030, bra inriktning att ta sikte mot tillsammans.  Bröllopstårtan, alla 3 kategorier, hur nåt vi sweet spoten? En vision är mer än en mening, mer en berättelse. Våga vända er till en specifik person för då lyssnar alla. Vem är din konkreta drömkund?

 

Sedan testade deltagarna ”kundresan”. Det innebar i praktiken att deltagarna ”lajvade”/ spelade teater. De låtsades vara en kund till en annan person i gruppen. Och sedan hade de ett samtal som slutade med att kunden köpte något eller inte. För att få lite extra känsla tog de på sig en unik hatt, den så kallade ”kundhatten”.

De övade i att känna hur det känns när man som kund kommer till någons annans verksamhet. Hur uppfattar man platsen och stämningen? Det är inte ovanligt att kunder beter sig irrationellt och blir mycket påverkad av omgivningen (vi människor är inte så rationella som du kanske tror ;))

Alla deltagare/ företag kunde sedan dokumentera varje steg i ”kundresan”, dvs varje sak som händer efter att den blivande kunden kommit på att hen har ett behov eller problem som kanske företaget kan lösa. Sedan ska resan sluta med att kunden blir överraskat nöjd och därefter sprider ordet om just ditt företag.

Visst är de fina i sina kundhattar!?

Sedan började del 2. Något så basalt som att säga hej och vara trevlig mot kund/ medlemmar kan vara helt avgörande kom vi fram till! Deltagarna gjorde sedan kundresan i fem steg igen. De identifierade kundens behov i fem steg och kundens förväntningar på hållbarhet i fem steg. Därefter ritade vi diagram för att se om våra och kundens kan matcha någonstans, också en sweet spot som man vill nå. Vad är viktigt för både kunden och för mig? Här har ju verkligen deltagarna i Hållbart Entreprenörskap mycket att komma med eftersom att alla brinner för olika hållbarhetsfrågor och vill vara med och driva en omställning så att både planeten och vi människor ska kunna må bra och utvecklas.  Det som är tur att att fler och fler kunder VILL och EFTERFRÅGAR sådana här verksamheter, eftersom att fler och fler blir medvetna om att vi behöver ställa om till ett samhälle där både planet och människor mår bra <3

Deltagarna tog även fram en ”hisspitch”. Den svarar på frågor om företaget som ”Vad erbjuder ni?” och ”varför ska man välja er?”

Som småskalig är det viktigt att man har nätverk, som kan fylla upp vissa behov som man själv saknar i sitt företag! Hurt ska man då få tiull bra samarbeten eller samverka med andra, lite tips från coachen var bland annat att tänka på ansvar och ledarskap som är grundläggande i samarbete.. Går man in med inställningen ”Ge mer än du tar” så byggs det en väldigt positiv anda och kultur bygger positiv anda (Såklart!). Sprid framtidstro i dina samarbeten ! och tänk på hur man skapar bra möten, där finns det många tips och trix. Mötet ska GE energi. Hembakt eller småskaligt bakt är tydligen en ordentlig stämningshöjare på möten, jag kommer till det snart 😉

Sedan funderade alla deltagare över vilka kompetenser som finns och saknas i deras nätverk? Vi körde en avslutande runda bland alla deltagare, och fick veta att det saknade folk som hade kunskap om hästfoder i en företagares nätverk , en annan behövde någon med bokföringskunskaper i sitt nätverk och en tredje behövde någon i sitt nätverk som hon kunde fråga frågor kring hemsidor.

Har du orkat att läsa hela vägen hit? Undrar du varför det stod ”Spontan fikabuffé” i rubriken och sen inget mer om någon fikabuffé? Jag har inte glömt det, det kommer nu:

Inför träffen hade jag som arrangör väldigt ont om tid och energi så jag skrev till deltagarna att det bjuds på lunch men att man får ta med fika på egen hand om man önskar. Det slutade med att flera deltagare plus seminarieledaren Mats tog saken i egna händer. De visste om hur viktigt de var med gott  fika på möten för att det ska bli lyckat! De bakade! Väl på plats på biblioteket i Storvreta under vår dag fanns en hel fikabuffé där alla möjliga bidrog med allt möjligt. Så gott och omtänksamt! Tack! /Jenny

 

P.S Vill du veta mer om Hållbart Entreprenörskap, kolla här: Hållbart Entreprenörskap 2023-2024