Upptäckarstig i Skyttorp

Projektet är en del av paraplyprojektet Rikare Vatten och Landskap.

I Skyttorp skapas en upptäckarstig där konst, barnens fantasi och biologisk mångfald möts. Med naturligt material, holkar och naturpedagogik i fokus vill man locka fler ut i naturen.

Om projektet

Skyttorps skogsträdgård vill öka människors kontakt med och vistelsetid i naturen. De arrenderar för närvarande mark i Skyttorp som är igenväxt, och ser stor potential i området. Därför vill de nu anlägga en upptäckarstig, för att göra stigen mer lättillgänglig och spännande att gå på. 

Stigen ska leda besökare genom buskaget utan att störa närboende, och samtidigt visa upp naturvårdande insatser som risstrukturer, insektshotell och fågelholkar. Längs vägen kommer konstverk och lekfulla figurer, skapade tillsammans med kyrkans barngrupper, att väcka nyfikenhet hos både barn och vuxna. Dessutom kommer informationsskyltar att sättas upp för att informera om insatser som gjorts och varför de spelar roll.

Projektet syftar till att öka människors kontakt med naturen, sprida kunskap om biologisk mångfald och skapa en inbjudande plats för möten och lärande. Målet är en stig som förenar estetik, lekfullhet och naturvård där både människor och arter trivs. Genom workshops, informationsskyltar och kreativa aktiviteter blir platsen ett besöksmål som stärker både miljön och gemenskapen i Skyttorp

Projektledaren Elin har drivit flera projekt hos oss, både på Bobrunna gård i Tensta och i närbelägna samhället Skyttorp. Läs mer om hennes olika projekt här:

Om projektet

Projektperiod
2025-10-01 till 2026-07-31

Projektägare
Skyttorps skogsträdgård

Om projektet

I Skyttorp skapas en upptäckarstig där konst, barnens fantasi och biologisk mångfald möts. Med naturligt material, holkar och naturpedagogik i fokus vill man locka fler ut i naturen.

Projektet är en del av paraplyprojektet Rikare Vatten och Landskap.

Om finansiering

Beviljat stöd
25 000kr

Leaderstödet består av finansiering från EU, staten och Upplandsbygd lokalt ledd utveckling.