På Jädra gård strax utanför Enköping fick vi en inspirerande presentation av ordförande Thomas Björk och vice ordförande och grundaren Mats Thorburn, som berättade om Fjärdhundralands framväxt och visioner.
Thomas driver ett gårdshotell på Jädra gård, vars namn härstammar från ordet ”jädra” som betyder upphöjning.
Fjärdhundraland kommer från namnet på ett av de medeltida folklanden och startade som ett Leader-projekt för turism i Fjärdhundrabygden mellan 2009 och 2011. Sedan 2011 har föreningen fortsatt att bygga upp en hållbar destination med fokus på småskalighet. Med inspiration från Provence och Toscana och med omkring 150 medlemmar och 250 besöksmål strävar Fjärdhundraland efter att erbjuda en unik upplevelse för besökare från hela världen. Verksamhetsområdet ligger mellan Uppsala, Stockholm och Västerås och sträcker sig över flera kommuner och län. Genom att engagera människor över gränserna skapas en stark samhörighetskänsla.
En viktig aspekt av Fjärdhundraland är dess samarbetsinriktade kultur. Här betraktar man inte varandra som konkurrenter, utan snarare som partners som kan förstärka varandras verksamheter. Genom att engagera medlemmarna i nätverk och arbetsgrupper skapas en stark sammanhållning där samarbete stärker alla. Detta sker i kombination med ett mjukt ledarskap där verksamheternas egna intressen och drivkraft uppmuntras och betonas.
Fjärdhundralands koncept erbjuder olika profiler för att möta olika behov. Där var och en av besöksmålen har sin egen unika karaktär som tillsammans bildar en helhet och blir en del av det större sammanhanget. Verksamheter inkluderar restauranger, caféer, gårdsbutiker, plantskolor, bondgårdar, samt cykelleder för att ta sig runt.
Det är tydligt att besökare är angelägna om att utforska landsbygden och handla närproducerade varor. Fjärdhundraland erbjuder en plattform och marknadsföring för att stärka verksamheterna och dra nytta av denna trend. Det är en modell som har gett resultat, och år 2022 visade Fjärdhundraland upp imponerande siffror med totalt 320 sysselsatta personer, 560 000 besökare, 17 000 gästnätter, samt 200 miljoner kronor i omsättning. Fjärdhundraland tilldelades även det prestigefyllda Stora Turistpriset år 2019.
Efter presentationen begav vi oss ut för att besöka några av Fjärdhundralands medlemmar. Första stoppet var det nyligen öppnade Salnecke Slottscafé och Bistro där vi välkomnades av ägaren Sverre Ahlbom och blev serverade en delikat lunch gjord på lokala råvaror.
Näst på tur var ett besök till Landsberga Gård och Gårdsbutik där familjen Sandqvist brukat jorden sedan slutet av 1800-talet. Här hittade vi nyvärpta ägg, egenmalet mjöl, och fika för hela familjen.
Sist men inte minst gjorde vi ett stopp hos Svartbäckens trädgård som specialiserar sig på ätbara växter och som dessutom har en loppmarknad och konstgalleri. Svartbäcken erbjuder ett brett sortiment av allt i från fruktträd till bärbuskar, vinrankor, örter, och humle.
Det var en lång och givande dag med goda och inspirerande samtal om hållbarhet på landsbygden. För er som tycker detta låter intressant får ni gärna gå med i Upplandsbygds nätverk för framtida inbjudningar. Det görs på länken nedan och är helt kostnadsfritt.
Trevlig sommar!